Chronische pijn

Heb je een pijn die maar niet over wil gaan? Heb je al van alles geprobeerd, maar lijkt niets te helpen? Heb je het gevoel dat men jouw probleem als iets psychisch wilt af doen? Is de pijn in de loop van de tijd veranderd van karakter?

Bij pijn die langer dan een paar maanden duurt gaan meerdere processen een rol spelen. Spieren gaan deels verkrampen (triggerpoints; zie heronder), je pijndrempel gaat veranderen (‘sensiitisatie’) en je gaat je meer zorgen maken (‘rumineren’).

Het zijn precies die drie dingen die ik wil aanpakken bij de behandeling. Dat kan door je te leren ondanks de pijn meer en beter te ontspannen; door beter te gaan bewegen en door te leren positiever te worden. En natuurlijk door de verkrampingen in je spieren aan te pakken. Bij chronische pijn moet je een cirkel doorbreken door actief en hoopvol aan de slag te gaan.

Zie ook mijn films onderaan deze pagina.

Meer informatie over:

Rugpijn-aanpak

Als je rug maar blijft protesteren verlies je het plezier in je werk én je lijf. Pijn gaat een dominante rol in je leven spelen. Dit geeft extra spanning en dat helpt niet bij het overwinnen van de klachten.  Er is in kans dat je maar in cirkeltjes rond blijft draaien. Zorgen maken houden je spieren alert en gespannen.

Als je deze cirkel ergens weet te doorbreken zul je minder kwetsbaar worden, minder schrikken als er eens een keer pijn is en een betere balans ontdekken tussen in- en ontspannen.

Nu zie je de rugpijn (en je rug) als iets wat ‘los’ van jezelf staat. We zitten ‘gevangen’ in een lichaam/geest-denken wat niet overeenkomt met de werkelijkheid.  Mogelijk vermijd je nu allerlei bewegingen omdat ze pijn doen en/of wordt je rug te weinig uitgedaagd door veel zittend of eentonig (maar zwaar) werk. De aanhoudende pijn maken je chagrijnig en meer gespannen. En dat helpt natuurlijk niet.

Meer kennis over je lijf (je spieren!), over pijn en leren om meer zorg aan je spieren te besteden kunnen je helpen. Je hebt een integrale aanpak nodig, waarbij niet de pijn of de afwijkingen, maar je mogelijkheden in het middelpunt staan.  De relatie tussen afwijkingen (hernia, of op rontgen-foto’s) en je pijn is veel minder groot dan je denkt.

Onderdelen van de therapie kunnen zijn:

  • Het in kaart brengen van alle pijnpunten, letterlijk en figuurlijk
  • Het beoordelen van houding, bewegelijkheid van de wervels en de spierkracht rond je rug (‘core stability’)
  • Een analyse van de ‘Triggerpoints’ (in je spieren), waar ze zitten en waarom ze daar zitten
  • Oefeningen leren, waarmee je de kwaliteit van de spieren en bewegingen gaat verbeteren, je een beter lichaamsgevoel krijgt, meer ontspanning, maar ook wat meer basiskracht en een betere houding. Het overwinnen van angst om bepaalde bewegingen te doen is essentieel!
  • Je helpen om deze oefeningen regelmatig te blijven doen
  • Het aanpakken en ontspannen van de ‘triggerpoints’ (Triggerpoint-release)
  • Adviezen en concrete maatregelen om de werkplek of je manier van werken te verbeteren
  • ‘stressmeting’: biofeedbackmeting van spierspanning, ademhaling en hartslag om te kijken hoe het met je ontspanningsniveau is
  • Aanleren van ontspanning ondanks pijn; bijvoorbeeld door ook meer ontspannen te leren denken over je chronische pijn

Bij mij is de ‘Rug-therapie’ dus een combinatie van coaching en (letterlijk) de vinger op de zere plek leggen en vooral stimuleren om door te gaan met goed bewegen. Er moet een betere balans ontstaan tussen inspanning en (echte) ontspanning. Dat je beter leert omgaan met de aanleg die je hebt en hier op een ontspannen manier mee om leert gaan.

RSI -aanpak: terugwinnen van vertrouwen in je lijf

Langdurige RSI is een spierziekte die ontstaat door een combinatie van overbelasting en aanleg. De pijn in je onderarmen, schouders en/of nek hangt samen met de triggerpoints of spierknopen aldaar.

Je kunt dit bestrijden door een combinatie van spier-bewustzijn (oefeningen en ontspanning), het leren doseren van de werkbelasting met ondersteuning van vaak stevige diepe (drukpunt) massages. Ik zal dit gepaard laten gaan van de nodige ‘pep-talk’, als dat nodig is omdat je het niet meer ziet zitten met je werk e.d…

Sedert het begin van de jaren 90 heb ik mij intensief in het fenomeen verdiept. Meer dan 30% van de werkende bevolking heeft nog steeds hinderlijke klachten aan nek- schouder, pols of handen. Bij laptopwerkers is dat zelfs ca 50%,

In de loop van de afgelopen 20 jaar zag ik 1000en mensen met deze problemen in mijn praktijk en op hun werkplek.

In 2002 verscheen mijn boek ‘Omgaan met RSI’ dat ik schreef samen met de psycholoog Carien Karsen

Triggerpoint -aanpak

Triggerpoints zijn zeer veel voorkomende oneffenheden in spieren (eigenlijk op het grensvlak van de spier en het bindweefsel om de spier heen) welke veel pijnklachten kunnen veroorzaken. Zo zijn triggerpoints verantwoordelijk voor vrijwel alle pijn bij spanningshoofdpijn en RSI of KANS. Maar ze spelen ook een grote rol bij schouderklachten, rugklachten en klachten in de bil. En ook bij de pijn die veel mensen hebben tussen de schouderbladen, waar je elders over kunt lezen.

Triggerpoints worden vaak over het hoofd gezien door veel medici, omdat ze hier niet in opgeleid worden. Zo kun je maanden, zelfs jaren rondlopen met onverklaarde chronische pijn. En dat terwijl de meeste pijn door triggerpoints goed is te verhelpen (al is het soms pijnlijk).  Ik gebruik hierbij mijn handen als belangrijkste instrument. Ik heb een sterke sensitiviteit ontwikkeld om de Triggerpoints te detecteren.

Het verhelpen van triggerpoints lukt pas goed als je ook de spier beter gaat gebruiken; je moet ook oefeningen gaan doen, een betere (werk)houding ontwikkelen en/of meer gaan ontspannen. Maar daarmee zal ik je ook helpen.