Ademtherapie bij hyperventilatie en benauwdheid

Heb je vaak een drukkend gevoel op je borst? Ben je vaker kortademig? Of heb je het gevoel dat je niet goed kunt doorademen? Heb je regelmatig een opgeblazen gevoel, ben je duizelig en gespannen? Ben je daarbij ook wel eens wat verwarder of zelfs angstiger? Grote kans dat je last hebt van chronische hyperventilatie of een onrustige adem,

Hyperventilatie komt vaak voor in een chronische vorm; waarbij je door te veel spanning of drukte (veel) sneller, oppervlakkiger en minder efficiënt gaat ademen en je het gevoel krijgt dat je niet goed kunt doorademen. Er kunnen dan verschillende klachten optreden, variërend van hartkloppingen, kortademigheid en tintelingen tot je constant wat angstig en opgejaagd voelen. Het is soms niet duidelijk wat eerder is: het angstige gevoel of de spanningen in je lichaam en adem..

Doe hier de hyperventilatie-test.

Als je deze klachten laat voortbestaan worden ze een nieuwe stressbron, je gaat onzekerder worden en situaties vermijden.

Zover hoef je het echter niet te laten komen. Er zijn mogelijkheden om de cirkel te doorbreken. Ook jij kunt een leven leiden met een kalme geest, meer ontspanning in je lichaam en meer vertrouwen. Je energie kan toenemen en je omgang met de stress van de ‘buitenwereld’ kan verbeteren.

Vanuit meer ontspanning en een rustigere adem wordt het makkelijker om zaken op een rijtje te zetten. Lichaamsbewustzijn leidt tot meer zelfbewustzijn.

De aanpak die ik bied helpt je bij deze opbouw van vertrouwen. Ik ga de situatie en ongemakken eerst goed ik kaart brengen en jou laten zien hoe lichaam en geest op elkaar inwerken.

Inrichting van de behandeling: biofeedback en herstel vertrouwen

Intake met onder meer een ‘stressmeting’, waarbij we gaan vaststellen in hoeverre er nu nog sprake is van fysiologische overspanning
Uitleg van de interactie (bij jou) van de stress met de psychologische verschijnselen en de lichamelijke verschijnselen
Opstellen van een herstelplan met adviezen voor (inrichten van) het dagelijks leven en het opgave van adem-, ontspan- en beweegoefeningen
Biofeedback-training waarbij je ziet en leert hoe je direct beter kunt ontspannen
Het doornemen van de belangrijkste stressbronnen en vaststellen of deze te maken hebben met de reële wereld of meer met ongunstige gedachtestromen (coaching)
Oefeningen om piekeren te verminderen en de slaap te verbeteren
Indien daar behoefte aan is: opstellen van een goed trainingsprogramma
Deelname aan www.beweging.tv mijn eHealth-platvorm via welke je de oefeningen meekrijgt, vragenlijsten kunt invullen en je levenslang kunt blijven gebruiken voor meer ontspanning en betere gezondheid.

Meer over ademhaling en ademoefeningen

Meer over hyperventilatie

Hulpvolle video's