Overspannen

Overspanning lijkt in veel opzichten op hyperventilatie. Dezelfde processen spelen hierbij een rol. Bij overspanning ben je in veel opzichten te actief/te alert ook als je tot rust probeert te komen en in veilige omstandigheden bent. Deze óverspanning is het resultaat van een periode van teveel/te heftige spanning en is via biofeedback goed te meten.

Overspanning kan dus leiden tot hyperventileren (te snel/te veel ademen) maar kenmerkt zich ook tot een scala van andere klachten. Vooral slaapproblemen zijn kenmerkend, net als vermoeidheid, rusteloosheid, emotionele labiliteit, hoge spierspanning (nek- en schouderklachten!). Ook de concentratie kan een stuk minder worden mede doordat je meer gaat piekeren. Eén van de symptomen kan domineren (bijvoorbeeld slapeloosheid) en daarmee een extra stressbron vormen. Bovendien neemt de vermoeidheid toe.

Om de cirkel van de overspanning te doorbreken zal je eerst iets van de spanning moeten verminderen. Anders wordt het dweilen met de kraan open. Vervolgens moet je maatregelen nemen waarmee je je hoofd rustiger krijgt en je lichaam minder gespannen. Zowel -rustige-  inspanning als het doen van ontspanningsoefeningen kunnen hierbij helpen. Je zult tijd in jezelf moeten gaan investeren.

Door gebruik te maken van Biofeedback (zie hieronder) kan ik je niet alleen laten zien welke vormen van spanning bij jou domineren maar ook hoe je deze kunt verminderen. Vervolgens help ik je met de juiste oefeningen(en) en probeer ik je te helpen met gezondere gedachtes over je situatie.

Vragenlijst om overspanning te toetsen (en te vergelijken met angststoornis of depressie)