Slaapproblemen

Ben je hartstikke moe, maar lig je maar te draaien als je wilt gaan slapen? Of val je als een blok in slaap, maar wordt je veel te vaak wakker? Of slaap je de 2e helft van de nacht nauwelijks meer (voor je gevoel). En blijft je hoofd maar actief met vele piekergedachtes?

Slaapproblemen zijn er in soorten en maten. Als uitgesloten is dat er een erkend slaapprobleem is als apneu dan kun je stap voor stap gaan werken aan betere ‘slaaphygiëne’.

Naast het doornemen van algemeen erkend betere slaapregels is het meestal nodig om te werken aan betere ontspanning (vooral ook overdag) en minder piekeren. Het goede nieuws is dat beide goed te leren zijn. Het minder goede nieuws is dat je er dingen voor zult moeten gaan laten én dat het tijd gaat kosten. Waardevolle tijd, dat wel.

Inslapen is het probleem

Als je moeite hebt met inslapen dan ie er waarschijnlijk sprake van een te hoog adrenaline niveau. Dit treedt op na opwindende gebeurtenissen of in een periode met veel negatieve stress. Het is nu van belang om zeker 90 minuten voordat je naar bed gaat al begint met ‘unwinden’;  je taken beperken tot hele ontspannende activiteiten/ Monotasks zoals lezen, naar bad gaan, stukje rustig wandelen, naar muziek luisteren of eventueel naar een niet opwindend TV-programma. Het doen van yoga-achtige oefeningen is ook prima natuurlijk.

Om goed te kunnen ‘unwinden’ is het bij sommige mensen noodzakelijk om te leren mediteren..

Doorslapen is het probleem

Als je als een blok in slaap valt (omdat je nu eenmaal zo moe bent), maar je wordt na een paar uur wakker is er waarschijnlijk meer sprake van een te hoog cortisol-niveau (cortisol is het bioritme-hormoon dat van nature ‘s morgens toeneemt. bj chronische stress blijft de niveau echter hoger in de avond en zul je daar vooral in de 2e helft van de nacht last van hebben.

Deze vorm van slaapstoornis komt meer voor en is lastiger te bestrijden. Het gaat in ieder geval meer tijd kosten, omdat je echt het stressniveau omlaag moet zien te krijgen én leren om je gedachtes te temperen (vooral ‘s nachts). Beiden gaat lukken, maar vraagt om een geduldige attitude. Naast ontspanningsoefeningen zul je dagelijkse rustmomenten moeten gaan benutten. Niet zozeer voor een powernap (hoewel dat wel mag), maar om te leren om niet altijd door te gaan..